Nieuwe logo’s voor wijkvereniging en Wijkcontact

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de wijkvereniging en de nieuwe vormgeving van Wijkcontact heeft Bruno Heemskerk nieuwe logo’s ontworpen. Bruno is de nieuwe vormgever van Wijkcontact. Een paar jaar geleden is hij vanuit Amsterdam naar Arnhem verhuisd naar een woning in de Sweerts de Landasstraat. Als nieuwkomer heeft hij een frisse kijk op de wijk en dat inspireerde hem tot het nieuwe logo.

Bruno: “Het unieke van het Burgemeesterskwartier vind ik de enorme variatie in de bebouwing en de detaillering van de huizen. Dat viel mensen die bij mij op bezoek kwamen en de wijk niet kenden, meteen op. Voor het logo heb ik bestaande huizen als uitgangspunt genomen, panden die typerend zijn voor de wijk, zowel grotere als kleinere, uit verschillende straten. Ik wilde een dwarsdoorsnede, een miniatuur van de wijk. De geselecteerde huizen heb ik gestileerd weergegeven. De kleuren verwijzen naar de verschillende kleuren steen en pleisterwerk.

“Een logo moet eenvoudig zijn, de essentie pakken en zoveel mogelijk voor zich spreken. Je moet veel weglaten. Anders wordt het te druk. Daarom heb ik de twee torens bij het station die het silhouet van de wijk domineren als je er vanuit Sonsbeek naar kijkt weggelaten, net als het heuvelachtige landschap en het Sonsbeekpark.

“Voor Wijkcontact heb ik een ander logo gemaakt. Bladlogo’s moeten simpel zijn. Omdat ik in het wijkmagazine twee lettertypes gebruik doe ik dat ook in het bladlogo. Het eerste deel is in kleur, daar kan ik per nummer in variëren. Voor dat deel heb ik gekozen voor een sierlijke, klassieke letter. Dat klassieke en sierlijke, dat vooral in de letter W zit, past bij de wijk.”