Column: Too (simply) delicious?

Simplysluit
Foto: Kees Crone

Op 2 achtereenvolgende dagen sluiten 2 heerlijkheden. En dat terwijl ze groot in onze wijk aanwezig waren. Filiaalhouder Jasper van den Berg stond in februari dit jaar nog zo trots en in vol ornaat Simply Delicious te zijn op de frontpage van ons Wijkcontact. En de letters “Puur Lokaal” knallen onvermijdelijk je kijkers binnen als je vanaf de Amsterdamseweg Arnhem binnenkomt. Het is allemaal niet genoeg geweest. Vrijdag 12 augustus sluit het failliete Puur Lokaal, zaterdag 13 augustus volgt Simply Delicious. De pijn zit in 3 woorden: te weinig klandizie.

Hier spatten 2 dromen uit elkaar. Ja toch? Mensen die met een hoop bio-, eco- en lokalo-idealen gestart zijn, zijn na 1 jaar gestrand. En ik ben er mede schuldig aan, belijd ik daar meteen maar achteraan. Want heel gehaast graai ik bijna dagelijks mijn boodschapjes zo gemakkelijk mogelijk bij elkaar bij de 3 supermarkten die zich binnen een paar 100 meter van mijn huis bevinden. Soms grabbel ik wat uit de gezond groene schapjes mee, vaak ook niet. Onnadenkend dat ik ben, of eigenlijk gewoon gemakzuchtig. Met een beetje valse trots als ik toch een keer iets verantwoords groens of duurzaams mee naar huis neem.

Au, dit doet pijn. Waarom?

Als eerste denk ik aan mijn ouders. Ooit hadden zij een drogisterij, een prachtige zaak. De beelden, kleuren en geuren kan ik zo nog voor de geest halen. Begin jaren tachtig kapot gegaan aan de opkomst van supermarkten. Ik herinner mij de idealen en het vakmanschap van hen. De liefde waarmee zij hun werk deden. Het was niet genoeg. De prijsstunters en grootgrutters concurreerden (en nog steeds) je de markt uit. Uiteindelijk shoppen we liever tussen de vakkenvullers (t.b.v. de zakkenvullers op glimmende hoofdkantoren) dan bij de vakmannen en vakvrouwen die een ambacht uitoefenen. If you can’t beat them, join hem – that is what we do! En zo vliegen ook wij slaafs de routes naar de 3 grote bijenkorven met de zoete honing van prijs, gemak en ‘alles bij elkaar’. O ja, ook daar zijn medewerkers altijd vriendelijk (geen kwaad woord daarover!). Maar toch… ik proef iets meer ideaal en bevlogenheid in de spullen van Simply Delicious en Puur Lokaal. Alleen al daarom zou ik er – hebben moeten – willen kopen…

Dan de tweede pijn. Die ligt in de verwachting die ik van onze wijk had: doordachte, vriendelijke, gunnende mensen. Voedingsbewust. Aan de groeiende eco-schappen bij Albert Heijn en de rondracende Hello Freshbox-bezorgers meen ik dat te kunnen aflezen. Deze wijk heeft toch iets met eco en duurzaam en zo. Toch? Als er dan dat soort winkels hier ‘markt’ zien en starten, dan helpen we ze. Toch? Simply Delicious had uitgebreid marktonderzoek gedaan hier en ook Puur Lokaal zal hier niet zomaar zijn neergestreken. Interviewer Henk Donkers vroeg in het februarinummer van Wijkcontact nog aan eigenaar Jillis de Winter hoe je mensen ertoe beweegt om bij jou te kopen met al die grote gemaksconcurrenten om je heen. “Je moet je vooral onderscheiden…”, antwoordde Jillis. Hij beaamde ook dat het moeilijk was om gewoonten te doorbreken en dat een nieuwe winkel tijd kost. Inderdaad. De klanten die er kwamen waren enthousiast. “Wij zijn overweldigd door positieve reacties en fijne gesprekken”, schrijft Simply Delicious in de sluitingsverklaring op het raam. Het bleek helaas niet genoeg. “Van mooie woorden kan je geen brood eten”, zei mijn vader altijd nuchter. En dat gold ook hier.

Simply Delicious en Puur Lokaal hebben zich kunnen onderscheiden. Als wijk hebben wij dat niet kunnen doen. We zijn een ‘markt’ net als al die andere wijken, waarin kleine idealen sterven en duurzaam net iets meer decor bleek dan werkelijkheid. Jammer. Zeg ik in de eerste plaats tegen mijzelf.

De pijn zit in meer dan 3 woorden.

5 gedachten over “Column: Too (simply) delicious?”

  1. Ja, ook ik kwam vooral voor lekkere kaas, sprouty, koekjes en op zoek naar lekkere chocola. Mea culpa dus?
    Nee want de snijbiet had ik ook wel graag willen kopen, ware het niet dat die lag te verflensen in een veel te koud groentevak. Het spijt me. Niet erg professioneel.

  2. Dank voor delen, BW/Jan-Martin. scherpe analyse, lovenswaardige en herkenbare zelfkritiek.
    Inderdaad, pijnlijk. Puur Lokaal ‘volgde’ ik van -met voorkennis- ruim vóór het begin in 2014; van Simply D. in BW wist ik nog niet.
    En des te pijnlijker omdat dit aan de rand van, resp. middenin een van de sjiekste wijken van Arnhem is. Is er teveel aanbod; stopt men liever die euros in de vakantiepot dan ze om de hoek te besteden aan zichtbare ‘fair trade’? Of is de verwende stedeling ‘gewoon’ niet begaan met de duurzaamheid van Het Land: boeren die biologisch werken, of agrarisch ondernemers en verwerkers die zich met kwaliteit en een verhaal, juist op lokale afzet richten?
    In ieder geval voedsel tot nadenken voor de gemeente Arnhem, dat amper twee jaar geleden nog zo trots het Manifest Stadslandbouw ondertekende en sinds 2011 een keur aan deskundigen invloog en rapporten over ‘lokaal voedsel’ afleverde.
    In september zijn de zogenaamde Arnhemse Landdagen. Misschien dan ook es aandacht voor de plekken waar al die bijzondere producten liggen. Niet alleen lokaal, maar ook meer ´fair en transparant´ dan het aanbod van de grote retailers.

  3. Heel jammer, mij zoon Jasper was heel gemotiveerd en heeft er zijn hart en ziel ingestoken maar helaas, het heeft niet zo mogen zijn!

  4. Allereerst een erg mooie column Jan-Martin. Helaas hebben wij als ‘BW-ers’ zelf schuld aan de ondergang van deze twee geweldige winkels. Oke misschien is twee biologische winkels ook iets teveel van het goede voor onze wijk, maar zolang ze er bij de AH, Lidl en jumbo er met de benen uithangen is dat voor mij geen excuus.

    Als we zo doorgaan dan worden alle wijkwinkels zo vervangen door eenheidsworsten zoals in het centrum of zelfs leegstand tot gevolg. Het is niet anders.

Reacties zijn gesloten.